Overvågningens Dilemma

Narrative forløb og spil

Overvågningens Dilemma:

Hvad vil du have vi ved om dig?

 

Overvågningens Dilemma er udviklet for Danfoss Universe i 2008 som det første undervisningsforløb under projektet „Fremtidens Undervisningsfacilitet“, med det formål at udtænke nye typer undervisning indenfor de naturvidenskabelige fag i folkeskolen og gymnasiet. Materialet sætter fokus på både naturvidenskab og etik og involverer eleverne i spørgsmål som: Hvor går grænsen for, hvad vi vil være med til i forhold til overvågning? Og hvad der teknisk er troværdig overvågning?

Materialet er udviklet indenfor en narrativ ramme. Det skal sikre, at temaet forankres i virkeligheden og gøres relevant, spændende og nærværende for eleverne.

 

Jette Svane har illustreret og Frk. Madsen har stået for det grafiske design.

 

Folkeskolen skrev d. 14. okt. 2009:

“”Overvågningens Dilemma” tager udgangspunkt i den tekniske side af overvågningen. Med udgangspunkt i en meget gennemarbejdet rammefortælling, der blandet andet består af små videoklip, stilles der skarpt på arbejdet med relevante teknologier og etiske spørgsmål i forbindelse hermed. Materialet er ambitiøst og stiller store krav til, at læreren på forhånd sætter sig ind i de forskellige teknologier og spørgsmål, der arbejdes med, for eksempel stemmeanalyse, mobiltelefoner, GPS og blog. Til gengæld tilbyder materialer en gennemarbejdet rammefortælling eller quest, som er klar til brug.